Riipi Puukko-haukut 16.9.2023

Metsästysseura Naakijat ry järjesti Riipi Puukko-haukut  Sodankylän Hinganmaassa lauantaina 16.9.2023. Linnunhaukkukokeeseen osallistui kymmenen koiraa, joista kahdeksan kisasi samalla seuranmestaruudesta. Koepäivänä oli oikein mukava syyssää, ei liian kirkasta ja sateeltakin vältyttiin.

Aamupalan ja maastoarvontojen jälkeen kuunneltiin ylituomari Jussi Sorjosen ohjeistusta maastoonlähtijöille.
Tievatuvan pihaan jäi vain muutama auto ja tuulessa liehuvat mainosliput, kun väki lähti aamulla kiireen vilkkaa maastoja kohden.
Kiitokset sponsoreille, joiden ansiosta palkintopöytä saatiin taas koreaksi ja maastoonlähtijöille evästä matkaan! Kisan voittajalle oli luvassa Riipi Puukon 150 euron lahjakortti, kakkoselle hieno Kangasniemi Hornworksin kuksa ja kolmannelle näppärä nokipannu. Seuranmestarille oli varattuna Vornin uusimman mallin asereppu. Kolmelle parhaalle oli lisäksi isot säkit laadukasta Valio-koiranruokaa.

Kokeessa kuljettu matka 45,30km, havainnot kpl/km: 1,57

Metsoja 4, koppeloita 1, teeriä 53, pyitä 4, riekkoja 9

Ylituomari Jussi Sorjosen kertomus kokeesta:

Naakijoiden jäsentenvälinen hyvähenkinen koe, johon oli sopinut mukaan kaksi seuran ulkopuolistakin. Lintuja mukavasti, joskin teerivoittoisesti. Lintutiheyden perusteella onnistunut koe, jossa tulikin tulosta.
Runsas oravakanta häiritsi koetta merkittävästi.

Tuloksia odotellessa syötiin hirvenlihakeittoa ja nautittiin pullakahveista samanhenkisten kanssa mukavasti seurustellen.

Päivän tulokset:

1. 49/2 KUURA om. Seppo Muttilainen, Sodankylä 85,00
2. 49/2 KUKKAVAARAN HERTTA om. Sakari Oikarinen, Sodankylä 84,00
3. 49/2 MUSTANPOHJAN SEITA om. Uula Simppala, Sodankylä 79,00
4. 49/1 VALLAVOSAN ALTTI-VALTTI om. Sanna Junttila, Sodankylä 70,00
5. 49/2 IISSIN HIPPU om. Markus Yliportimo, Sodankylä 70,00
6. 276/2 RAIKA om. Jonas Dahlvik, Kruunupyy 52,00
7. 49/1 KORPIKUJAN RIKU om. Jukka Martin, Sodankylä 45,00
8. 49/2 PIHKA om. Antti Keränen, Sari Jokiniemi, Sodankylä 23,00
9. 49/1 PEIJAKKAAN NALLE om. Antti Rantanen, Salo  7,00
10. 49/1 RISKI om. Katja Junttila, Sodankylä  5,00

Päivän parhaat palkintoineen! Keskellä kisan voittaja suomenpystykorvanarttu Kuura (om. Seppo Muttilainen). Vasemmalla seuranmestari spn Kukkavaaran Hertta (om. Sakari Oikarinen) ja oikealla kolmanneksi tullut spn Mustanpohjan Seita (om. Uula Simppala). Onnea voittajille!

Voittajien lisäksi myös päivän huono-onnisin koirakko palkittiin lohdutuspalkinnolla ja vielä tulosten julkistamisen aikaan koepaikalla olevien tuomareiden kesken arvottiin 50 euron lahjakortti.

Seuranmestaruuden voittanut Kukkavaaran Hertta sai tämän päivän LINT1-tuloksensa myötä kokoon käyttövalion arvoon oikeuttavat koetulokset.

Kiitokset kaikille mukavaan koepäivään osalllistuneille, tuomareille, talkooväelle ja sponsoreille!

Koiralle palkkaa hyvästä työstä!