Naakijoiden HIRV-koe 28.9.2019

Metsästysseura Naakijat ry järjesti historiansa toiset hirvenhaukkukokeet lauantaina 28.9.2019, samalla ratkottiin seuranmestaruus vm. 2019. Kokeen keskuspaikkana toimi seuran toimitalo Tievatupa Hinganmaassa, maastot oli sijoitettu ympäri Sodankylää kohtuullisen ajomatkan päähän.

Kokeeseen osallistui 14 koiraa, joista neljä oli Naakijoiden omia koiria. Koirista puolet oli itäsiperianlaikoja, neljä jämtlanninpystykorvaa, kaksi karjalankarhukoiraa ja yksi harmaa norjanhirvikoira.

Koe käynnistyi klo 6.30 ylituomari Janne Heikkisen puhuttelulla. Ennen tuomarien ja tuomariharjoittelijoiden ohjeistamista tarkastettiin koirien ja tuomareiden paperit ja nautittiin aamupalaa.

Aamunavauksessa tupa täynnä. Ylituomari Janne Heikkinen ohjeistaa tuomareita ja tuomariharjoittelijoita.

Ylituomarin puhuttelun jälkeen koirat arvottiin maastoihin ja ryhmät alkoivat tehdä lähtöä, kuka minnekin päin Sodankylää. Maastoon lähtevät ryhmät saivat mukaansa K-Supermarket Pohjantähden sponsoroimat maastoeväät ja termarit täyteen kahvia. Päivän kelistä oli luvattu maastoryhmille ja koirille oikein suosiollista: ei liian lämmintä eikä kylmää, vettäkään ei satanut ja aurinko pilkahti silloin tällöin näkyviin. Odotettavissa oli siis aivan hyvä päivä.

Ilmoituksia maastosta tapahtuneista löydöistä alkoi tulla kahdeksan jälkeen ja viimeinen löytö tapahtui ennen kymmentä aamupäivällä. Kaikkiaan kuudelta koiralta jäi valitettavasti löytö kokonaan saamatta, ne jäivät siis hakupisteille.

Aamupäivän aikana maastosta ilmoitettiin koepaikalle myös aivan uskomattomalta kuulostaneita tapahtumaketjuja: mm. omakotitalon pihassa tapahtunut hirvihaukku ja järven rantamutaan hukuttautunut hirvenvasa. Muitakin sattumuksia oli, mutta oli melko selvää, että koira, jonka haukuttava heittää henkensä kesken kaiken, ansaitsee päivän epäonnisimman koiran tittelin ja saikin palkinnoksi siitä Kylmäsen sponsoroiman paketin, joka sisälsi lohturuokaa sekä koiralle että isännälle.

Päivän epäonnisin oli itäsiperianlaika Rokka ja isäntä Samuli Hoppula. Vastaava koetoimitsija Anu Lipsanen ojentaa lohdukkeeksi Kylmäsen ruokapaketin.

Yhden maissa iltapäivällä alkoivat ensimmäiset ryhmät saapua takaisin koepaikalle. Poronlihakeiton ja jälkkäripannukakun jälkeen oli hyvä mennä ylituomarin ja vastaavan koetoimitsijan "toimistoon" antamaan raportti päivän kulusta. Tulokset kirjattiin samantien sähköiseen tietojärjestelmään, mutta loppupisteitä ei julkaistu ennen kuin kaikki koirat olivat käyneet ylituomarin vastaanotolla ja oli palkintojenjaon aika.

Palkintopöytä koreana. Kiitokset sponsoreille!

Tulokset:

1. islu FI12328/18 Vaarti (om. Toni Tervo, Sodankylä) HIRV1 93,5p.

2. islu  FI23034/15 Korpi Kyyneleen Renttu (om. Ari Granroh, Sodankylä) HIRV1 82,5p.

3. nhu FI29043/17 Uramon Salon Tuure (om. Jorma Harju, Sodankylä) HIRV1 82p.

Tulokset koiratietokannassa

Päivän paras ja seuranmestari 2019 huikeilla pisteillä oli Toni Tervon itäsiperianlaika Väärti. Toni ja Väärti putsasivat palkintopöydästä pääpalkinona olleen Tikka-kiväärin, Kylmänen Food Oy:ltä saadun laadukkaan koiranruokasäkin, 70€ lahjakortin Ruoto.fi-eräkauppaan sekä Helahoidon sponsoroiman kotimaisen koiranruokapussin.

Seuraavana palkittiin niin ikään hyvillä pisteillä toiseksi tullut itäsiperianlaika Korpi Kyyneleen Renttu. Omistaja Ari Granroth saa jatkossa juoda metsäkahvit hienosta Kangasniemen kuksasta, jonka lisäksi kotiinviemisinä oli myös Kylmäsen koiranruokasäkki.

Puolella pisteellä kolmanneksi jäi kisan ainoa harmaa norjanhirvikoira Uramon Salon Tuure. Omistaja Jorma Harjulle annettiin palkintona Hillmanin camokuvioitu hirviliivi ja niin ikään Kylmäsen koiranruokasäkki.

Lisäksi kaikki osallistuneet koirat saivat K-Rauta Sodankylän sponsoroimat koiranruokamakkarat

Kaikkien paikanpäällä olijoiden kesken arvottiin Tojo-Auto Sodankylän tarjoama auto haluamakseen viikonlopuksi käyttöönsä. Tässä arvonnassa onnekkain oli maasto-oppaana ollut Timo Tapaninen. Ostoarvoissa voitokkaita olivat Marke Sassali (Fiskarsin iso teräspannu) ja Mikko Hautamäki (poronvasanpaisti). Onnea voittajille!

Palkintojenjako polkaistiin käyntiin arvonnoilla. Ylituomari Janne Heikkinen nostamassa Tojo-Auton voittoarpaa.
Päivän voittaja ja seuranmestari 2019 huikeilla pisteillä oli itäsiperianlaika Vaarti. Omistaja Toni Tervo vastaanottamassa onnittelut ja sylintäydeltä palkintoja.
Päivän kolme parasta palkintoineen: itäsiperianlaika Vaarti ja omistaja Toni Tervo keskellä. Vasemmalla Ari Granroth ja oikealla Jorma Harju. Arin ja Jorman koirat itäsiperianlaika Korpi Kyyneleen Renttu ja harmaa norjanhirvikoira Uramon Salon Tuure olivat vielä palkintojenjaon aikaan maastossa.

Metsästysseura Naakijat ry kiittää lämpimästi kaikkia kokeseen osallistuneita sekä ylituomaria, sponsoreita ja talkooväkeä onnistuneesta kisapäivästä ja mukavasta tapahtumasta. Ensi vuonna uudestaan!