Naakijat 50 vuotta

Lauantaina 14.10.2023 Tievatuvalla vietettiin juhlapeijaisia ja Metsästysseura Naakijat ry:n 50-vuotisjuhlaa. Peijaiskäristys ja kakkukahvit olivat ensin parin tunnin ajan tarjolla kaikille jäsenille, maanomistajille ja kyläläisille, sen jälkeen alkoi varsinainen juhlaohjelma. Juhlaan oli kutsuttu tietysti kaikkien jäsenten lisäksi kunniavieraita ja yhteistyökumppaneiden edustajia sekä erityisesti kaikki ansiomerkein tai kunniamaininnoin palkittavat.

Naakijoiden puheenjohtaja Reijo Kangas avasi juhlatilaisuuden kertaamalla seuran perustamisen vaiheita ja suuntaamalla sitten jo katsauksen tulevaan:

"Tiedän, että Metsästysseura Naakijat tulee säilyttämään paikkansa ihmisten, kylien ja metsästysmaiden yhdistäjänä. Olkaamme ylpeitä seurastamme. Varmaa on, että uusi kohtaa vanhan ja muutoksia tapahtuu. Metsästyksen säilyminen eri muodoissa vaatii yhä vahvemmin luonnosta huolehtimista. Muistakaamme, että jäsenet ovat seuramme sielu ja sydän. Yhteistyössä on voimaa, tehkäämme töitä sen eteen. Jos me niin päätämme, Naakijat on elinvoimainen ja eräkelpoinen myös tulevina vuosikymmeninä!

Onnittelut meille kaikille puolivuosisataisesta matkasta tähän juhlavuoteen!"

Yhteistyökumppanit ja kunniavieraat onnittelivat 50-vuotiasta metsästysseuraa  sekä pienillä lahjoilla että kauniin sanoin. Onnittelupuheenvuoroissa muisteltiin menneitä ja peilattiin tulevaa. Erityisesti kiiteltiin Naakijoiden aktiivisuutta nuorisotyön saralla esimerkiksi Metso-leirien järjestäjänä sekä vireästä haukkukoetoiminnasta ja riistanhoitotyöstä.

Kuvat: Sinikka Vierelä

Juhlassa kutsuttiin myös kunniajäseniä ja kunniapuheenjohtajia. Heitä palkittiin mm. kunniakirjoin ja viirein sekä Riipi Puukon numeroiduilla leukuilla, seuran historiikillä ja 50-vuotisjuhlalakilla. Seuran sääntöjen mukaan kunniajäseneksi tai kunniapuheenjohtajaksi voidaan hallituksen esityksestä seuran kokouksen päätöksellä kutsua henkilö, joka on erittäin huomattavasti edistänyt seuran toimintaa. Kunniapuheenjohtajan ja kunniajäsenen arvo on elinikäinen.

Seuran kunniajäsenet

2020 Antero Hoppula

2023 Pauli Lintula

2023 Pentti Koivuperä

2023 Martti Puunuvaara

Seuran kunniapuheenjohtajat

2023 Tuomo Kustula

2023 Timo Tapaninen

2023 Hannu Simppala

Ampumaratamestari

2023 Sakari Koivuperä

Avaa kuvagalleria teksteineen klikkaamalla kuvaa

Myös Naakijoiden 50-vuotishistoriikki julkaistiin juhlassa. Historiikin kirjoittanut Sari Jokiniemi piti lyhyen puheenvuoron, jossa kiitti historiikin tekoon osallistuneita ja toi esiin historiikissä käytettyjä lähteitä.

Lisää historiikin julkaisusta Ajankohtaista -välilehdellä.

Sari Jokiniemi ja vastajulkaistu historiikki. Kuva: Sinikka Vierelä.

Juhlassa luovutettiin sekä Sodankylän riistanhoitoyhdistyksen myöntämiä Suomen riistakeskuksen pronssisia ansiomerkkejä että Suomen Metsästäjäliiton Lapin piirin pronssisia ja hopeisia ansiomerkkejä. Valitettavasti kaikki ansiomerkin saajat eivät päässeet osallistumaan juhlaan, mutta paikanpäällä olleille palkitsemiset suoritettiin asiaankuuluvin juhlallisin menoin.

Kuvat: Sinikka Vierelä

Juhla oli kaikkiaan varsin lämminhenkinen ja oikeinkin Naakijoiden näköinen. Maukas peijaiskäristys ja hienot juhlakakut ansaitsivat monet kiitokset. Sydämelliset kiitokset kaikille juhlapäivään osallistuneille ja sen mahdollistaneille!

--------------------------------------------

Seuran 50-vuotishistoriikkiä varten tehdyt haastattelut kokonaisuudessaan vapaasti kuunneltavissa alla:

• Sakari Koivuperän haastattelu Tievatuvalla 16.12.2022, haastattelijana Reijo Kangas. Sakari kertoo mm. hirvenhiihdosta ja ampumatoiminnasta seurassa.

• Martti Puunuvaaran haastattelu Tievatuvalla 16.12.2022, haastattelijana Reijo Kangas. Martti kertoo mm. seuralle suunnittelemastaan hihamerkistä ja hanhenpyynnistä.

• Joni Kankaan haastattelu Tievatuvalla 16.12.2022, haastattelijana Reijo Kangas. Joni kertoo metsästysharrastuksestaan.

• Tuomo Kustulan haastattelu Tievatuvalla 22.12.2022, haastattelijana Reijo Kangas. Tuomo kertoo mm. hirvenpyynnistä ja pienpetopyynnistä.

• Katja Junttilan haastattelu Tievatuvalla 22.12.2022, haastattelijana Reijo Kangas. Katja kertoo mm. metsästyksestä ja koetoiminnasta seurassa.

• Jukka Martinin haastattelu Sodankylässä 8.5.2023, haastattelijana Reijo Kangas. Jukka kertoo linnunpyynnistä pystykorvalla.