Seuran 50-v. historiikki julkaistu

18.10.2023

Metsästysseura Naakijat ry - 50 vuotta riistapoluilla Kuva: Sinikka Vierelä

Metsästysseura Naakijat ry:n historiikki julkaistiin seuran 50-vuotisjuhlassa Tievatuvalla 14.10.2023.

Alla historiikin kirjoittaneen Sari Jokiniemen puheenvuoro juhlassa.

"Arvoisa juhlaväki,

Tänään saamme julkaista Metsästysseura Naakijat ry:n historiikin vuosilta 1973-2023. Kirjan nimi on Metsästysseura Naakijat ry - 50 vuotta riistapoluilla. Siinä luonaan silmäys menneeseen, mitä kaikkea seurassa on saatu puolessa vuosisadassa aikaan ja miten seura on toteuttanut sääntöihinsä kirjattua tarkoitustaan harjoittaa maillaan järkiperäistä metsästystä ja riistanhoitoa.

Pääkirjoitusvastuussa olen ollut minä, mutta haluaisin kiittää historiikin tekoon olennaisesti osallistuneista Reijo Kangasta ja Anna-Maija Kokkoniemeä. Kiitos ideoinnista, korvaamattomasta taustatuesta ja kannustuksesta etenkin silloin, kun tässä meinasi olla usko koetuksella. Reijoa erityisesti haluan kiittää historiikkiin saatujen haastattelujen suunnittelusta ja toteutuksesta.

Suuret kiitokset kuuluvat tietysti niille kuudelle rohkealle, jotka suostuivat haastateltaviksi ja erityisesti Martti Puunuvaaralle myös oman valmiin tekstin antamisesta historiikkiin. Samoin tietysti kiitokset muillekin, esimerkiksi valokuvien muodossa, osallistuneille. Kaikki historiikkiä varten tehdyt haastattelut tulevat olemaan kuunneltavissa seuran nettisivuilla, kunhan saadaan ensin muutamia teknisiä yksityiskohtia ratkaistua.

Historiikin lähteinä on käytetty seuran mittavaa arkistoa: pääasiassa seuran toimintasuunnitelmia ja toimintakertomuksia vuosien varrelta, yleisten kokousten ja johtokunnan ja hallituksen kokousten pöytäkirjoja, karttoja ja muita arkiston asiakirjoja, sieltä löytyy monenlaista.

Tapani Postilan ansiokas historiikki seuran 30 ensimmäisestä vuodesta on ollut suureksi avuksi, ja oikeastaan pohjana koko työlle. Samoin Jani Kustulan 40-vuotishistoriikkiä on käytetty tässä lähteenä. Martti Aikion vuonna 1997 seuralle päättötyönään tekemä kehittämissuunnitelma ja kyselytutkimus koko seuran jäsenille oli niin ikään arvokkaana tiedonlähteenä. Aivan heräsi toivo, että joku innokas jäsen vielä joskus tekisi vastaavanlaisen kyselytutkimuksen nykyjäsenistölle. Tulosten vertailu olisi erittäin mielenkiintoista.

Mutta, lyhyestä virsi kaunis! Historiikki on täten tullut julkaistuksi ja tulee myyntiin 25 euron hintaan tämän juhlatilaisuuden jälkeen. Kiitoksia!"

Historiikkiä voi ostaa suoraan seuran sihteeriltä (p. 040 709 8987 tai naakijat(at)gmail.com) tai seuran tilaisuuksissa Tievatuvalta.

Maksu 25 € seuran tilille FI07 5641 2520 0108 44 viitteellä 1520.

Sari Jokiniemi ja vastajulkaistu historiikki. Kuva: Sinikka Vierelä.

Historiikkiä varten tehdyt haastattelut kokonaisuudessaan vapaasti kuunneltavissa Seuran historia -välilehdellä.