Ampumaleiri 2023

Kiitos leiriläisille ja ohjaajille hienosti onnistuneesta leiristä!

Metsästysseura Naakijat ry järjesti 50-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi lapsille ja nuorille ammunta-aiheisen viikonloppuleirin Huotarivaaran ampumaradalla 30.6-1.7.2023.

Erähenkinen ja toiminnallinen leiri oli tarkoitettu kaikille ammunta-, metsästys- ja eräasioista kiinnostuneille lapsille ja nuorille. Leirille osallistui 13 iältään 8-18-vuotiasta ampujanalkua. Aiempaa kokemusta tai omaa asetta ei leiriläisiltä vaadittu ja leiri oli osallistujille täysin ilmainen.

Leiriläisistä muodostettiin kaksi neljän ja yksi viiden hengen ryhmä, joissa kaikissa oli nimetty vastuuohjaaja. Ryhmät kiersivät ensimmäisenä päivänä Huotarivaarassa rasteilla, joissa tutustuttiin ammuntaan eri aseilla, hirvenhölkkään ja -kävelyyn sekä arviointiin sekä metsästykseen ja erätaitoihin yleensä. Toisena leiripäivänä lähdettiin retkelle Leville kylpylään.

Perjantain ykkösrastilla oli ohjelmassa ammuntaa erilaisilla kivääreillä, pienoiskivääreillä, metsästyskivääreillä ja rata-aseilla. Ensin kuitenkin käytiin läpi aseenkäsittelyn ja ampumaratakäyttäytymisen perusteet, turvallisuus kaiken lähtökohtana. Rastilla jokainen sai Sakari Koivuperän ja Teemu Ankkurin hyvässä opastuksessa ampua haluamallaan aseella viidellä kierroksella viisi laukausta kerrallaan. Halutessaan sai kokeilla myös eri asennoista ampumista, esimerkiksi makuulta. Montaa napakymppiä ja jopa viiden kympin kasoja saatiin esitellä ja porukalla ihastella, hämmästyttävän nopeita oppimaan olivat koko porukka!

Kakkosrasti tarjosi leiriläisille kurkistuksen hirvenhölkän ja -kävelyn maailmaan. Rastinvetäjä Uula Simppala kertoi lajista ja opasti arvioinnin saloihin. Ampumaradan lähimaastoon sijoitettua neljää hirvenpäätä tutkailtiin  monelta eri suunnalta ja eri etäisyyksiltä ja koitettiin arvioida matkaa. Kaikki saivat myös vuorollaan opetella käyttämään etäisyysmittaria. Etäisyysmittarilla tarkastettiin, osuiko oma arvio matkasta oikeaan tai edes sinne päin. Rastilla oli hirvenpäiden lisäksi myös pari teerenkuvaa sijoitettu maastoon havainnoitavaksi. 30 metriä maastossa hirvenpäälle näyttää kovin eriltä kuin 30 metriä puussa istuvaan lintuun. Siinä sitten mietittiin, olikohan ampumahollilla vai ei?

Kolmosrastilla leiriläiset ryhmänvetäjiensä johdolla pääsivät testaamaan tietojaan ja taitojaan jäljentunnistuksen ja erätietovisan parissa. Sitten opeteltiin puukonkäyttöä ja kiehisten vuolemista, kun tehtävänä oli rakentaa nuotio, tulitikku vain jätettiin raapaisematta voimassa olevan metsäpalovaroituksen takia. Rastilla myös kisailtiin tikanheiton ja hernepussinheiton ryhmänmestaruudesta tosissaan, mutta ei totisina. Rastien välissä syötiin hyvin, joten nälkä ei päässyt missään vaiheessa yllättämään ja tunnelma leirillä säilyi leppoisana. Keli myös oli varsin suosiollinen koko päivän, ei liian kuuma ja pieni tuulenvire piti sääsket ja muut öttiäiset suurimmaksi osaksi poissa, myös vesisateelta vältyttiin.

Kun kaikki ryhmät olivat kiertäneet kaikki rastit, siirryttiin vielä päivän päätteeksi tutustumaan haulikkoammuntaan. Tiiviin teho-opastuksen jälkeen kaikki halukkaat saivat vuorotellen ampua savikiekkoja ensin penkkaan ja kun haulikolla ampuminen oli tullut tarpeeksi tutuksi, oli lentävän kiekon vuoro. Ne leiriläiset, jotka eivät halunneet haulikolla vielä ampua, saivat hioa ampumataitojaan ilmakiväärin kanssa. Molemmilla ampumapaikoilla koettiin onnistumisen riemua, kun kiekot posahtelivat rajastaan rikki ja tauluihin tikattiin reikiä napakympin kohdalle.

Perjantain ampumapäivän jälkeen leiri jatkui seuraavana päivänä hieman eri merkeissä, kun leiriläiset ohjaajineen pakkautuivat kahteen tila-autoon ja lähtivät ajelemaan kohti Kittilää. Reppuihin oli pakattu uimavehkeet ja suuntana oli Levin kylpylä. Ennen kylpylää käytiin kuitenkin Levitunturin huipulla ihailemassa maisemia ja tietysti syömässä eväitä, ettei polskiessa energia loppuisi. Vajaan kolmen tunnin kylpylässä ilakoinnin jälkeen olikin taas nälkä ja burger-ateriat maistuivat koko joukolle. Kotimatkalle otettiin vielä jäätelöt ja kahvit ja niin saatiin leiri onnellisesti päätökseensä, kun päästiin takaisin Sodankylään.

Suuret kiitokset reippaille leiriläisille osallistumisesta, ohjaajille ja rastinvetäjille asiantuntevasta opastuksesta ja huolenpidosta sekä yhteistyötahoille kaikesta tuesta, jota ilman olisi ollut vaikea järjestää tällaista leiriä.  Kiitos!