Riipi Puukko-haukut 15.9.2019

Palkintopöydän antimia.

Metsästysseura Naakijat ry:n LINT-koe on nimetty RiipiPuukko -haukuiksi pääsponsorin mukaan. RiipiPuukko-haukuissa kisattiin nyt toista kertaa. Tällä kertaa sääkin oli meille suosiollinen ja viime vuoden vesisade oli muisto vain.

Kokeen pääpaikkana toimi seuran toimitalo Tievatupa Sodankylän Hinganmaassa. Haukkuihin osallistui 11 koiraa. Kansainvälistä väriä kisoihin toivat kaksi ruotsalaista suomenpystykorvaa, jotka tulivat kokeeseen Ljusdalista Keski-Ruotsista asti.  Koe alkoi ennen seitsämää aamupalalla ja koirien ja tuomareiden papereiden tarkastamisella. Vähän seitsemän jälkeen ylituomari Eero Niku-Paavo puhutteli koiranohjaajat, palkintotuomarit sekä tuomariharjoittelua tekemään tulleet peräti seitsemän harjoittelijaa, jonka jälkeen arvottiin koirat maastoihin. Ennen lähtöä maastomestari Antti Keränen antoi koiranohjaajille hyvät ohjeet maastojen sijainneista ja parhaista kulkureiteistä.

Koirat löysättiin maastoihin kahdeksan ja puoli yhdeksän välillä. Keli oli oikein hyvä. Yöllä oli ollut pikkupakkanen, aamulla oli pari astetta lämmintä. Päivän aikana kuitenkin tuuleskeli jonkin verran ja puista lensi irtolehteä, mikä kaiketi aiheutti sen, että iso osa linnuista ei halunnut koirien haukkua jäädä kuuntelemaan. Kaikilla koirilla kuitenkin oli maastoissaan ainakin  kaksi tai useampia löytömahdollisuuksia. Kokeen aikana kuljettiin yhteensä 52km, jonka aikana havaittiin 11 metsoa, 10 koppeloa, 21 teertä, 2 pyytä ja 2 riekkoa. Kaikkiaan lintutiheudeksi saatiin siis 0,85 lintua/km.

Päivän päätteeksi saatiin koirien paremmuusjärjestys selville:

1. UPPFLOGETS AIKHU, Jan Andersson, RuotsiLINT1 79p.100€ lahjakortti RiipiPuukon verkkokauppaan
2. KOLHOLAEN IRMA, Jarmo Ylivaara, SodankyläLINT2 65p.Kuksa (Kangasniemi Hornwork)
3. MEÄN IRA, Samuli Mäkilä, PelloLINT3 62p.Rosterinen nokipannu
Kuvassa oikealla päivän paras spu Uppflogets Aikhu ja tyytyväinen omistaja Jan Andersson. Vieressä päivän paras suomalainen spn Kolholaen Irma ja omistaja Jarmo Ylivaara. Kuva: Mirja Ylivaara.

Kolmelle parhaalle annettiin kotiinviemisiksi myös Kylmänen Food Oy:n sponsoroimat koiranruokasäkit. Lisäksi kokeen paras suomalainen koira eli Kolholaen Irma sai ruotsalaisvieraitten lahjoittaman hienon metsotaulun. Päivän huono-onnisin koira eli Kronskogens Siiri Ruotsista sai pettymystä lievittämään Kylmäsen sponsoroiman lahjapaketin, joka sisälsi lohturuokaa sekä koiralle että isännälle.

K-Supermarket Pohjantähti sponsoroi maastoeväät kaikille koiranohjaajille, tuomareille ja harjoittelijoille ja K-Rauta Sodankylä vastaavasti eväät koirille.

Kokeen päätteeksi kaikkien osallistujien kesken arvottiin Auto Aho Oy:n (Tojo-Auto Sodankylä) tarjoama vapaavalintainen auto käyttöön yhdeksi viikonlopuksi vuoden sisällä. Onnekkain arvonnassa oli Virpi Fabritius.

Tulokset koiratietokannassa.

Seuran puolesta lämpimät kiitokset sponsoreille, ylituomarille ja talkoilijoille sekä kaikille kokeseen osallistuneille koiranohjaajille, palkintotuomareille ja harjoittelijoille. Mukavalle porukalle on kiva järjestää kisat, ensi vuonna uudestaan!