Metsästysseura Naakijat ry järjesti historiansa ensimmäisen HIRV-kokeen 29.9.2018, koe oli samalla seuran mestaruuskisa. Keskuspaikkana oli seuran toimitalo Tievatupa Sodankylän Hinganmaassa ja maastot oli harkiten katsottu ympäri Sodankylän kuntaa.

Kokeeseen osallistui 11 koiraa, joista neljä oli Naakijoitten jäsenten koiria. Itäsiperianlaikojen edustus kokeessa oli varsin vahva, sillä koirista kuusi oli laikoja, kolme jämtlanninpystykorvaa ja kaksi karjalankarhukoiraa. Uros/narttu -jakauma oli vahvasti urosvoittoinen, narttuja kisassa oli vain yksi.

Koe käynnistyi aamulla klo 6.30, kun ylituomari Tommi Juopperi Rovaniemeltä ohjeisti puhuttelussaan tuomarit ja tuomariharjoittelijat päivän kulun raportointiin. Aamukahvien lomassa tuomarit ja koirat jaettiin maastoihin. Ennen lähtöä ryhmille annettiin vielä mukaan K-Supermarket Pohjantähden tarjoamat maastoeväät.

Ensimmäisen kahden tunnin aikana koepaikalle ilmoitettiin yhteensä seitsemän koirakon hirvityöskentelyn alkamisesta, loput neljä koiraa jäivät valitettavasti hakupisteille. Iltapäivällä kahden jälkeen alkoivat ensimmäiset ryhmät saapua takasin koepaikalle, missä nälkäisiä miehiä ja naisia odotti kuuma lihakeitto. Ylituomari ja vastaava koetoimitsija vastaanottivat ryhmiltä kultakin vuorollaan raportit päivän tapahtumista ja kirjasivat samantien tulokset sähköiseen järjestelmään. Koirien lopullista järjestystä pantattiin kuitenkin palkintojenjakoon asti. Jännitettävänä oli lisäksi myös Tojo-Auton sponsoroima autoarvonta ja paikalla myytyjen poronpaistiarpojen kohtalo.

Maastot, koirat ja tuomarit taulussa.

Kisassa palkittiin kolme parasta, seuran paras ja päivän epäonnisin. Päivän parhaat pisteet sai Pekka Rouvisen karjalankarhukoirauros Aamutuiman Pierni. Pekka ja Pierni pokkasivat kisasta Ultracomin ja Simosen sponsoroiman R10-tutkapantapaketin. Kisan toinen oli jämttiuros Orakuru Konna, jonka omistaja Jenna Tepsa sai vastaanottaa palkinnoksi Lumoniten uusimman valovoimaisen otsalampun. Kolmanneksi tuli itäsiperianlaikauros Korpi Kyyneleen Renttu, omistaja Ari Granrothille kotiinviemisiksi hirvimiehille aina tarpeellinen avauspuukko. Naakijoitten parhaana koirana ja vuoden 2018 seuran mestarina palkittiin Jani Kustulan karjalankarhukoirauros Erauspojan Reko. Kisan epäonnisimman koiran tittelin sai Inga Huttusen laika Huntersheart Brown Bear.

1. AAMUTUIMAN PIERNI, Pekka RouvinenHIRV1 87,5p.Ultracom R10 -tutkapantapaketti
2. ORAKURU KONNA,          Jenna Tepsa & Jani NorkolaHIRV1 83p.Lumonite CompassR -otsalamppu
3. KORPI KYYNELEEN RENTTU, Ari GranrothHIRV1 78p.Avauspuukko

Tulokset kokonaisuudessaan koiratietokannassa.

Voittajan on helppo hymyillä! Pekka Rouvisen ilonpidossa mukana koetoimikunnan puolesta Reijo Kangas.
Voittaja Aamutuiman Pierni ja omistaja Pekka Rouvinen.
Kisan kakkonen Orakuru Konna ja omistaja Jenna Tepsa
Naakijoitten seuranmestariksi 2018 selvisi Jani Kustulan Erauspojan Reko.

Metsästysseura Naakijat ry kiittää lämpimästi ylituomaria, kaikkia kokeeseen osallistuneita, sponsoreita sekä talkooväkeä hyvin menneestä ensimmäisestä HIRV-kokeestaan. Nyt on tämäkin homma korkattu, ensi vuonna uudestaan!

Yhteistyössä: