Naakijoiden HIRV-koe 26.9.2020

Naakijoiden kolmannet hirvenhaukkukokeet pidettiin mukavan raittiissa syyssäässä lauantaina 26.9.2020. Koepaikkana oli Naakijoiden toimitalo Tievatupa Sodankylän Hinganmaassa. Koepäivä alkoi kuuden jälkeen aamupalalla ja koirien ja tuomareiden papereiden tarkastamisella.  Puoli seitsemältä seuran puheenjohtaja Katja Junttila avasi kokeen ja toivotti kaikki paikalla olijat tervetulleiksi, minkä jälkeen ylituomari Tommi Juopperi ohjeisti maastoon lähteviä ryhmiä ja muistutteli tuomareiden mieliin muutamia pointteja säännöistä ja maastokortin täyttämisestä.  Sen jälkeen olikin aika arpoa koirat maastoihin ja saada kaikki 14 koiraa ryhmineen liikkeelle maastoja kohti.

Ylituomari Tommi Juopperi puhuttelee maastoon lähtijöitä.
Pirtti täynnä. Aikaisesta ajankohdasta huolimatta väki kuuntelee tarkkaavaisena ylituomaria.
Maastot, tuomarit ja koirat taululla, kaikki valmiina lähtöön.
Ensimmäinen löytö ilmoitettiin koepaikalle jo klo 8.21. Sen jälkeen löytöjä tipahteli tasaiseen tahtiin. Vain kaksi koiraa jäivät päivän aikana ilman löytöä, yksi löysi hirvet epäonnisesti juuri muutama minuutti hakuerän päättymisen jälkeen ja loput 9 pääsivät työskentelemään hirvillä.
Palkintopöytä oli katettu koreaksi odottamaan päivän parhaita. Kiitokset kisapäivää sponsoroineille yrityksille: Sako, Simonen, New Boliden, K-Supermarket Pohjantähti, K-Rauta Sodankylä ja Tojo-Auto.

Koe-eränsä jälkeen kukin koirakko palaili pikkuhiljaa Tievatuvalle. Ylituomari ja koetoimitsija ottivat ryhmä- ja palkintotuomarit vastaan maastotapahtumien purkuun sitä mukaa kuin ryhmät saapuivat paikalle. Tuomareita ja koiranohjaajia oli odottamassa myös lämmin hirvenlihakeitto ja pullakahvit, joita pääsikin sitten nautiskelemaan pidemmän kaavan mukaan tuloksia ja palkintojenjakoa odotellessa. Viimeinen löytö nimittäin tapahtui vasta klo 14.22 ja vieläpä melkein kauimmaisessa maastossa. Siinä jo arvailtiin, että päivästä taitaa tulla pitkä ja niinhän siinä kävi, että viimeinen koirakko palasi maastosta vasta puoli yhdeksän maissa illalla. Odottavan aika on pitkä, mutta onneksi tunnelma paikan päällä oli rattoisa ja aika kului koirien töitä vertaillessa ja tuloksia arvaillessa.  Siinä odotellessa oli myös aikaa ostella arpoja, joissa palkintoina oli hirvenvasan kokonainen paisti, ammattilaistasoinen veitsi- ja työkaluteroitin sekä 5l valurautapata.

Iltayhdeksältä koirien suoritukset koepäivältä saatiin viimein paremmuusjärjestykseen ja tulokset julki.

PÄIVÄN TULOKSET:

1. 42/1 KULUKUMIEHEN TAHKO om. Antti Keränen ja Sari Jokiniemi, Sodankylä HIRV1 83,50 p.
2. 242/1 JÄBÄ om. Jukka Törmänen, Sodankylä HIRV1 80,50 p.
3. 305/1 KORPI KYYNELEEN RENTTU om. Ari Granroth, Sodankylä HIRV1 80,50p.
4. 305/2 HUNTERSHEART KUUSENKERKKÄ om. Tommi Aikio, Sodankylä HIRV1 77,00 p.
5. 48/1 KOIVUKORVEN MESTARI om. Pekka Rouvinen, Sodankylä HIRV1 76,50p.
6. 42/2 JÄKÄLÄRINTEEN RIINA om. Asko Junttila, Sodankylä HIRV1 76,00p.
7. 48/2 KESSI om. Teresa Kungas, Sodankylä HIRV1 73,00 p.
8. 42/2 SUOMUVUOMAN SAGA om. Martti Aikio, Sodankylä HIRV2 64,50 p.
9. 48/2 PORTINKURUN PIIKA om. Vili Väyrynen, Sodankylä HIRV2 61,00p.
10. 42/2 TULKKIAAVAN JUSTIINA om. Satu Karjalainen, Sodankylä 28,50 p.
11. 305/1 RAATIKAN KODA om. Kai Kujala, Kittilä 27,50 p.
12. 42/1 TOLJUN PÖRRI om. Eino Junttila, Sodankylä 14,00 p.
13. 42/1 HERKKO om. Ismo Alatalo, Sodankylä 12,00 p.
14. 42/1 JOKIMETSÄN JANNU om. Paulus Keskitalo, Inari 11,00 p.

Tahkon omistaja Antti Keränen vastaanottamassa palkintokivääriä ja seuranmestarille varattua hirvenvasalupaa. Palkintoja jakamassa Katja Junttila.
Jäbän omistaja Jukka Törmänen hakemassa kisan kakkoselle kuuluvia palkintoja: K-Rauta Sodankylän sponsoroima iso koiranruokasäkki ja Thermos-pullo.

Kaikkien osallistujien kesken arvottiin Auto Aho Oy:n (Tojo-Auto Sodankylä) tarjoama vapaavalintainen auto käyttöön yhdeksi viikonlopuksi vuoden sisällä.  Tässä arvonnassa onnekkain oli kokeessa palkintotuomarina ollut Aleksi Yliaska.

Metsästysseura Naakijat ry kiittää lämpimästi kaikkia osallisia oikein onnistuneen koepäivän luomisesta: ylituomaria, sponsoreita, maastossa olleita tuomareita, koiranohjaajia, kokkeja ja talkoolaisia. Ensi vuonna järjestetään taas Naakijoiden HIRV-koe, silloin Tievatuvan remonttikin on valmis ja ylituomarin huoneessa on ovi :-)

Illan pimeydessä yritettiin voittajakolmikosta saada kuvia. Vasemmalla Jukka Törmänen, päivän kakkosen ja käyttövalioksi itsensä haukkuneen Jäbän omistaja. Jäbä itse jäi metsään hirvihaukkuun. Keskellä voittaja ja seuranmestari Kulukumiehen Tahko omistajansa Antti Keräsen kanssa. Oikealla olisi ollu paikka päivän kolmoselle Korpi Kyynelen Rentulle ja Ari Granrothille, mutta Renttu ja Ari ehtivät valitettavasti lähteä ennen kuin koe saatiin päätökseen ja tulokset selville.
Voittajakolmikolle ajateltu kuvauspaikka päivännäöllä ;-)