Riipi Puukko -haukut 2021

Neljännet Riipi Puukko-haukut kisattiin sunnuntaina 26.9.2021 Sodankylän Hinganmaassa. Kokeeseen osallistui kymmenen koiraa, joista yhdeksän pohjanpystykorvaa ja yksi suomenpystykorva.

Ylituomari Ari Pöyliön kertomus kokeesta:

Ihmismielen mukaan sää tuntui hyvältä (heikko tuuli, kuiva sää, +6 C) ja maastot hyviksi koettuja, silti lintuja löytyi heikosti (1,1 kpl/km). Niinpä kolme koiraa jäi hakupisteille, eikä ykkösen tuloksia tullut. Järjestelyt olivat jälleen erinomaiset ja porokeitto kruunasi päivän. Lopuksi maistuvat pullakahvit. Järjestäjille kaunis kiitos kutsusta kokeen ylituomariksi. Koe päättyi klo 16.30.

Metso: 7  Koppelo: 9    Teeri: 9    Pyy: 7     Riekko: 19     Matka: 46,5km  Havainnot/km: 1,10 kpl/km

Tulokset kokonaisuudessa koiratietokannassa.

Keskellä toisen kerran peräjälkeen RiipiPuukko-haukkujen voittoon yltänyt pohjanpystykorva Naava ja omistaja Anssi Liikamaa. Vasemmalla päivän kakkonen pohjanpystykorva Koppelokairan Noita ja omistaja Virpi Fabritius. Oikealla kolmanneksi haukkunut suomenpystykorva Korpikujan Riku ja omistaja Jukka Martin.
Kokeen keskuspaikkana oli Metsästysseura Naakijoiden vasta remontoitu toimitalo Tievatupa Sodankylän Hinganmaassa.
Ylituomari Ari Pöyliö puhuttelemassa maastoon lähtijöitä ennen koirien arvontaa maastoihin. Seura tarjosi osallistujille aamupalan, lämpimän ruoan ja kahvit. K-Supermarket Pohjantähti sponsoroi kokeeseen maastoeväät kaikille maastoonlähtijöille.
Maastot oli tällä kertaa sijoitettu Sodankylän laajan kunnan lounais- ja eteläosiin.
Voittajalle kisassa oli palkintona Riipi Puukon 100€ lahjakortti ja kolmelle parhaalle muiden tavarapalkintojen kera isot koiranruokasäkit. Jokainen koira sai K-Rauta Sodankylän lahjoittaman kaulapantaan laitettavan vilkkuvalon. Kaikkien osallistujien kesken arvottiin Auto Aho Oy:n (Tojo-Auto Sodankylä) tarjoama vapaavalintainen auto käyttöön yhdeksi viikonlopuksi vuoden sisällä. Arvonnassa onnekkain oli ylituomariksi kokeeseen parin päivän varoajalla hälytetty Ari Pöyliö.
Onnea Naava ja Anssi!

Kiitos kaikille osallistujille mukavan leppoisasta kisapäivästä! Kiitokset myös ylituomarille,  sponsoreille, yhteistyökumppaneille ja talkoolaisille, päivä ei olisi onnistunut ilman teidän panosta.