Naakijoiden HIRV-koe 25.9.2021

Lauantaina 25.9.2021 järjestettiin neljättä kertaa Naakijoiden HIRV-koe ja seuranmestaruuskisa. Kokeen keskuspaikkana oli seuran toimitalo Tievatupa ja kisassa oli mukana 14 koiraa, joista jopa kahdeksan oli seuran jäsenten koiria. Keli oli syksyisen epävakainen, tuuleskeli välissä reippaammin ja välistä nakkasi vähän vettäkin, siis aivan hyvä ja sopiva hirvikoirille.

Kisapäivä alkoi jo kuuden jälkeen ilmoittautumisella ja koirien ja tuomareiden papereiden tarkastamisella ja päättyi puoli yhdeksän seutuvilla illalla, kun kokeessa parhaat pisteet pokannut itäsiperianlaika Korpi Kyyneleen Renttu julistettiin Naakijoiden seuranmestariksi 2021.

Tulokset:

1. 305/1 KORPI KYYNELEEN RENTTU om. Ari Granroth, Sodankylä 88,50
2. 48/1 RAPINANLINNA MANU om. Mauri Marjomaa, Sodankylä 84,50
3. 305/1 VAARTI om. Toni Tervo, Sodankylä 73,50
4. 42/2 JIIPEEN PRINCESS AURORA om. Jukka-Pekka Mikkola, Sodankylä 73,00
5. 42/1 HURUVAARAN AIHKI om. Janika Tastula, Sodankylä 65,00
6. 305/1 LAPINTYTÖN ARTOS om. Antti Niemelä, Sodankylä 63,00
7. 305/1 ROKKA om. Samuli Hoppula, Sodankylä 41,00
8. 48/1 JÄTTÖSARVEN ROCKY om. Joni Mustonen, Sodankylä 40,00
9. 305/1 RAIKUA om. Tommi Aikio, Sodankylä 38,50
10. 42/1 TOLJUN PÖRRI om. Eino Junttila, Sodankylä 12,50
11. 42/2 SUONKULMAN GLORIA om. Marko Mokko, Sodankylä 12,50
12. 305/1 RAATIKAN KODA om. Kai Kujala, Kittilä 12,50
13. 42/2 JÄKÄLÄRINTEEN RIINA om. Asko Junttila, Sodankylä  9,00
14. 48/1 TAHKONALLEN JYMY om. Risto Kangas, Sodankylä  8,00

Tulokset kokonaisuudessaan löytyvät koiratietokannasta.

Aamun valjetessa Tievatupa oli jo lähes tyhjillään, kun koirat ja koiranohjaajat tuomareineen olivat kiireesti lähteneet ympäri Sodankylää sijoitettuja maastoja kohti.
Ylituomari Vili Väyrysen ohjeistusta oli aamulla kuulemassa sekalainen seurakunta ensikertalaisista kokeneisiin koekonkareihin.
Aamulla oli jännitystä ilmassa ennen maastoihin lähtöä. Aamupalan syönnin lomassa juttu kuitenkin luisti mukavasti. Kun ylituomari puhuttelun jälkeen koirat saatin arvottua maastoihin ja K-Supermarket Pohjantähden sponsoroimat maastoeväät jaettua ryhmille, sali tyhjeni nopeasti ja pihalla kävi hetken aikaa melkoinen kuhina ennen kuin viimeisenkin auton takavalot kaarsivat pois näkyviltä.
Ultracomin seuranta oli päällä melkein koko päivän. Siitä pystyi seuraamaan koirien edesottamuksia maastossa reaaliaikaisesti eikä aika tullut pitkäksi, vaikka päivä vähän venähtikin.
Kisapäivän kolme parasta: oikealla päivän paras ja seuranmestari Korpi Kyyneleen Renttu ja omistaja Ari Granroth. Keskellä toiseksi tullut Rapinanlinnan Manu ja omistaja Mauri Marjomaa. Vasemmalla päivän kolmas Vaarti ja omistaja Toni Tervo.
Ari Granroth vastaanottamassa voittajan palkintosaalista. Palkintojen jakajana Jani Kustula.

Pääpalkintona kisassa oli Ultracomin R10 Hybrid-tutkapanta ja siihen vuoden lisenssi Simosen eräosaston sponsoroimana. Kisan kakkonen ja kolmonen saivat muita tavarapalkintoja ja kolmelle parhaalle oli K-Rauta Sodankylästä saatu  isot koiranruokasäkit. Seuranmestarina kisan ykkönen sai palkinnoksi myös hirvenvasaluvan.

"Katohan Renttu, mitä saatiin: siinä sulle uusi tutkapanta ja iso säkki murkinaa!"

Metsästysseura Naakijat ry:ltä suuret kiitokset kaikille kisapäivään osallistuneille ja tapahtuman puolesta työskenneille: ylituomari, sponsorit, maastossa olleet tuomarit, koiranohjaajat, kokki ja talkoolaiset olivat kaikki osaltaan luomassa oikein onnistunutta kenneltapahtumaa.