Lapin PM

Päivän kolme parasta omistajineen. Keskellä Lapin piirinmestari 2021 Kotirovan Piika, vasemmalla Kajs Vita Björnens Chikka ja oikealla Madeleine. Lämpimät onnittelut!

Ylituomari Jarmo Ahtisen kertomus kokeesta:

Lapin kennelpiirin mestaruuskisa yksipäiväisenä oli uusi osallistujaennätys. Hyvät lintukannat ja sen tuoma lintukoirien pentujen lisääntynyt kysyntä ja runsaat koekäynnit sai kisaan ilmoittautumaan kaikkiaan 22 koiraa parin koiran joutuessa jäämään pois. Kokeen järjestäjänä toimi Metsästysseura Naakijat ja keskuspaikkana oli seuran omistama Tievatupa Sodankylän Hinganmaassa. Kokeen järjestelyt olivat erinomaisesti hoidettu, joten kaikki olivat mukana hienossa kenneltapahtumassa. Runsas koiramäärä aiheutti maastojen hajasijoittelun viiden kunnan alueelle. Ennakkoon arvioitiin koemaastoissa olevan häiriöitä metsästäjistä ja heidän koirista, mutta näitä ei onneksi paljoa ollut. Mahtavan tapahtumapäivän kruunasi järjestäjän tarjoama hirvikäristys, josta jäi hyvä maku kuten koko kisasta.
Lapin kennelpiirin mestariksi haukkui Kotirovan Piika, toiseksi sijoittui Kajs Vita Björnens Chikka ja kolmanneksi Madeleine.

Metso:14  Koppelo:30  Teeri:66  Pyy:21  Riekko:8  Matka:118,5  Havainnot/km:1,11 kpl/km

1. 49/2 KOTIROVAN PIIKA om. Miikka Hänninen, Rovaniemi 86,00
2. 49/2 KAJS VITA BJÖRNENS CHIKKA om. Raimo ja Outi Johansson, Tornio 85,00
3. 49/2 MADELEINE om. Hermanni Aikio, Sodankylä 84,00
4. 49/2 KIRJALAN RIITU om. Sari Martin, Savukoski 75,00
5. 276/1 MUSTANPAIMENEN VILI om. Lasse Saastamoinen, Kittilä 75,00
6. 49/2 MARJAKANKAAN PIKKU-PUNKKU om. Juhani Kuosku, Savukoski 70,00
7. 49/2 METSOVÄÄRTIN ILO om. Ari Pöyliö, Kemijärvi 69,00
8. 276/2 NAAVA om. Anssi Liikamaa, Kolari 67,00
9. 49/1 MEHTÄMIKUN REKKU om. Ari Takalo, Kittilä 66,00
10. 49/2 VALLAVOSAN AINU-LEMPI om. Ville Ylläsjärvi, Kittilä 63,00
11. 49/2 SIRU om. Jori Impola, Salla 59,00
12. 49/2 ROHMOIVAN AAPA om. Mikko Äijälä, Rovaniemi 57,00
13. 49/2 RIHLAN PIIKKI om. Juhani Herraniemi, Sodankylä 46,00
14. 276/1 ENSILUMEN HUPI om. Hannu ja Juliaana Jussila, Salla 45,00
15. 49/1 POKSAMON PATU om. Jukka Närhi, Rovaniemi 27,00
16. 276/1 NIERRA om. Kaisu Pulju, Sodankylä 26,00
17. 49/2 MEHTÄRIIHEN AIHKI om. Sanna Junttila, Markus Yliportimo, Sodankylä 23,00
18. 49/2 HILIPAN ROOSA om. Reino Loukusa, Posio 21,00
19. 49/2 TUISKUNEVAN JOIKU om. Mika Pajari, Ylitornio 17,00
20. 49/1 ROUTAMARJAN JULLE om. Ahti Neitola, Sodankylä 10,00
21. 49/1 URRAUKSEN MK SAMPO om. Kari Tyystälä, Simo 10,00
22. 49/1 METSÄVILJAN NALLE om. Pekka Suomi, Savukoski  5,00

Pohjan lohkon valintakokeeseen jatkavat:
1. 49/2 KOTIROVAN PIIKA om. Miikka Hänninen, Rovaniemi
2. 49/2 KAJS VITA BJÖRNENS CHIKKA om. Raimo ja Outi Johansson, Tornio
3. 49/2 KIRJALAN RIITU om. Sari Martin, Savukoski

Tulokset kokonaisuudessaan koiratietokannassa.

Kokeessa LINT1-tuloksen haukkuneiden koirien työt.
Ylituomari Jarmo Ahtinen puhuttelee maastoonlähtijöitä.
Yleisö kuuntelee ylituomarin ohjeistuksia tarkkaavaisena aikaisesta ajankohdasta huolimatta.
Ennen ylituomarin puhuttelua oli tarjolla aamupalaa ja kahvia. Iloinen puheensorina täytti Tievatuvan salin, vaikka kello näytti vasta vähän yli kuutta aamulla.
Palkintotuomarit oli etukäteen alustavasti sijoitettu maastoihin, joita oli Sodankylän lisäksi myös naapurikuntien alueella. Ms Naakijat kiittää naapuriseuroja ja muita maastojen saamisessa auttaneita avusta ja tuesta, melkoinen urakka oli löytää hyviä maastoja yli kahdellekymmenelle koiralle.
Palkintopöytä koreana. Kolmelle parhaalle oli eläinlääkäriasema Mosku ja Myry lahjoittamat isot Halla Elite -koiranruokasäkit muiden tavarapalkintojen lisäksi. Kaikkien osallistujien kesken arvottiin Auto Aho Oy:n (Tojo-Auto Sodankylä) tarjoama vapaavalintainen auto käyttöön yhdeksi viikonlopuksi vuoden sisällä. Sen voitti ylituomarina kisassa toiminut Jarmo Ahtinen, mikä riemastutti paikalla olijoita erityisen paljon.
K-Supermarket Pohjantähti sponsoroi kokeeseen maastoeväät kaikille maastoonlähtijöille.
Voittajalle kisassa piirinmestaruuden lisäksi oli palkintona Ultracomin Avius-tutkapanta ja siihen Simonen Oy:n eräosaston sponsoroimana vuoden lisenssi.
Tievatuvan pääsisäänkäynti päivän jo valjettua ja koirakoiden lähdettyä maastoihin.
Mm. tällaista maisemaa oli tarjolla koirille työmaaksi. Väriterapiaa ja pystykorvan haukkua, voiko sitä paremmin päiväänsä ihminen viettääkään.

Metsästysseura Naakijat ry kiittää lämpimästi kaikkia osallisia yli odotusten onnistuneen kisapäivän luomisesta: ylituomaria, sponsoreita, maastossa olleita tuomareita ja koiranohjaajia. Erityiskiitos kokille koko kisaporukan ruokkimisesta ja talkoolaisille pitkäjänteisestä työstä!